کاربرد پرینتر های سه بعدی در طلا سازی | پرینتر سه بعدی | تری دی آر دی (3dRD)

پرینتر سه بعدی در طلاسازی جای خود را باز کرده است! این فناوری به سرعت در شاخه های مختلف صنعت و پزشکی و جواهر سازی در حال گسترش است. در حال حاضر پرینتر سه بعدی در طلاسازی در ایران، تنها در ساخت قالب اولیه طلا و جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد.

اما نمونه هایی از چاپگر های سه بعدی در دنیا توانسته اند که بصورت مستقیم از پرینتر، قطعه جنس طلا خروجی بگیرند!

ساخت قالب طلا توسط پرینتر سه بعدی

پرینتر هایی تحت عنوان پرینتر های سه بعدی رزینی با تکنولوژی SLA در حال حاضر قادر به طراحی قالب های طلا با حساسیت بالا هستند.

تکنولوژی SLA در پرینتر های سه بعدی طلاساز چیست؟

پرینتر سه بعدی طلا ساز SLA
پرینتر سه بعدی طلا ساز SLA

SLA به مدلی از پرینتر های سه بعدی اطلاق می شود که معمولا به جای فیلامنت از مواد پلیمری به اسم “رزین” که نوعی ماده فوتوپلیمریست استفاده می شود. در تکنولوژی پرینتر سه بعدی SLA نمونه خروجی با استفاده از نور متمرکز یا فرابنفش سفت و سخت می شود.

آینده استفاده از پرینتر سه بعدی در طلاسازی چه روندی خواهد داشت؟

روزی فرا می رسد که دیگر خبری از فیلامنت، رزین و یا مواد پلیمری دیگر، برای ساخت نمونه نهایی نیست! اما چگونه؟ آیا تا بحال فکر کرده اید که اگر به جای مواد اولیه صنعتی، مستقیما از طلا استفاده شود چه خواهد شد؟

البته به دلیل گران بودن جواهرات، علم پرینتر سازی باید به مرحله کمال برسد تا بتواند با دقت بسیار بالا و صدم میکرون طلا را آب کند و مستقیما نمونه ای از جنس طلا تحویل دهد. در واقع آیند صنعت طلاسازی با پرینتر سه بعدی، قالب ها و تولید آن به طور کامل حذف خواهد شد!

آیا تا به حال چاپ سه بعدی جواهرات بدون قالب انجام شده است؟

طلا سازی با پرینتر سه بعدی
طلا سازی با پرینتر سه بعدی

نمونه هایی در دنیا با استفاده از مواد اولیه فلزی با خروجی همان فلز در حال طراحی و در مرحله آزمون و خطاست. این پرینتر ها در حال حاضر نقاط ضعف بسیاری دارند. طی خبرهایی در دنیای چاپگرهای سه بعدی، یک کمپانی هلندی در حال حاضر مشغول ساخت نمونه هایی از جنس چدن، برنج و آهن می باشد.

اما تا به حال نمونه چاپ سه بعدی جواهرات بدون قالب به انجام نرسیده است و هنوز در مرحله قالب سازی با جزئیات بالا است. اما در نهایت علم به نقطه ای خواهد رسید که پرینترهای سه بعدی طلا را اکسترود خواهند کرد، آن را آب می کنند و مستقیما نمونه ای با جنس طلا تولید می کنند!

در آینده می توان برای چاپگر سه بعدی یک کوره القایی با ابعاد کوچک 10 سانتی متری در نظر گرفت که با استفاده از نیروی مغناطیس طلا را آب می کند.

خدمات پرینتر سه بعدی طلا

پرینت سه بعدی طلا

خدمات پرینتر سه بعدی طلا برای افرادیست که قصد دارند طلاسازی خود را برای نمونه به تکنولوژی چاپگر سه بعدی بسپارند. برای این کار لازم است مراکزی که صرفا فروشنده پرینتر سه بعدی نیستند،

نمونه هایی از پرینتر های رزینی در اختیار داشته باشند تا بتوانند با ریخته گری قالب هایی را که نیاز مشتری است به تعداد با الگوریتم درخت یا گراف (graph) روی سکوی موم شده پیاده سازی و به پرینتر بدهند تا شکل قالب آماده شود.

قابل ذکر است که بسیاری از همکاران صرفا تولید کننده، فروشنده و یا وارد کننده پرینتر سه بعدی قالب ساز طلا هستند و به ندرت خدمات ریخته گری و تولید قالب را به انجام می رسانند!

آیا طراحی سه بعدی طلا و جواهرات بدون مواد اولیه امکان پذیر است؟

در حال حاضر بر روی ساخت دستگاه های چاپگر سه بعدی با استفاده از مواد یکپارچه فلزی کار شده است و چندین دستگاه با کوالیتی و کیفیت پایین و با درصد خطای بالا تولید شده است. اما طراحی سه بعدی طلا و جواهرات با استفاده از خود طلا یا نقره و بدون استفاده از قالب امکان پذیر نیست.

برای قالب گیری از پرینتر سه بعدی رزینی استفاده کنیم یا FDM؟

پرینتر سه بعدی طلا ساز FDM
پرینتر سه بعدی طلا ساز FDM

بدون شک استفاده از پرینتر های سه بعدی رزینی را پیشنهاد می کنیم. وقتی صحبت از پرینتر سه بعدی رزینی به میان می آید می توانید مطمئن باشید که ظرافت و حساسیت بالا در این دستگاه تضمینیست.

وقتی حرف از تکنولوژی FDM می شود، یعنی شما به دنبال تولید قطعات بزرگ هستید و حساسیت، المان چندان مهمی برایتان نیست. بنابراین پرینتر های سه بعدی رزینی SLA و DLP که بسیار شبیه و نزدیک به هم هستند به همراه تکنولوژی MSLA در صدر این نوع از پرینتر ها قرار دارند.

آیا من باید یک پرینتر سه بعدی RESIN خریداری کنم؟

3d printer gold maker

مانند فناوری FDM،اشیاء دارای چاپ سه بعدی با این نوع پرینتر سه بعدی به ساختار های پشتیبانی نیاز دارند و پس از اتمام چاپ جسم را باید با حلال شستشو دهید. اشیاء دارای سطح صاف و با جزئیات SLA در صنایع جواهرات و دندانپزشکی به دلیل قالب های ریخته گری محبوبیت بیشتری دارند. قیمت خرید این نوع پرینتر های سه بعدی نیز بسیار ارزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست