کاربردهای پرینتر سه بعدی در معماری | پرینتر سه بعدی | تری دی آر دی (3dRD)

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که با رایانه کار میکنید حتما تا حدودی با چاپگر ها و دستگاه های پرینتر سه بعدی آشنایی دارید. کافی است یک گشت ساده در اینترنت بزنید تا متوجه شوید پرینتر های سه بعدی در چه جاهای متفاوتی کاربرد دارند.

یکی از کاربرد های پرینتر سه بعدی در صنعت معماری و ماکت سازی است. در این مطلب قصد داریم تا درباره کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت معماری صحبتی مفصل داشته باشیم.

پرینتر سه بعدی

دستگاه پرینتر سه بعدی به جرات می توان گفت یکی از شگفت انگیز ترین و کاربردی ترین اختراعات قرن 21 است. موضوع مقاله کاربرد اعجاب انگیز این دستگاه در معماری و ماکت سازی مدرن می باشد که در ادامه خواهیم گفت: هزینه ها کاهش خواهند یافت، خلاقیت بالاتر می رود و کار برای شما آسان تر می شود.

این مقاله را از دست ندهید و تا انتها ما را همراهی کنید که هم رویه ای تازه برای گسترش و مدرن تر کردن کارتان با پرینتر سه بعدی بدست آورید. و هم متوجه شوید که پرینتر سه بعدی دقیقا چطور کار می کند و شاید برایتان جالب باشد که کاربری های دیگر این تکنولوژی کم هزینه را هم بیشتر بشناسید و در موارد دیگر بکار بگیرید.

ماکت سازی متحول خواهد شد!

طراحی معماری با پرینتر سه بعدی

در سال های گذشته تمام معمار ها و مهندسین ساختمان برای اینکه کار های خود را به صاحبان کار و یا مشتریان نشان بدهند، طرح ها را روی کاغذ کشیده و در معرضدید دیگران قرار میدادند. در مرحله بعد افرادی که وظیفه ساخت طرح را بر عهده داشتند، از روی این نقشه ها ماکت یک مکان و یا طرحی که معمار به آنها داده بود را میساختند.

و در مرحله آخر ساخت ساختمان از روی ماکت شروع میشد. تجربه نشان داده که ساخت ماکت ها ساعت ها و روزها وقت برده و در آخر هم آنطور که باید ساخته نمیشد.

همیشه کسانی که در حال ساخت ماکت ها بودند به دلیل اهمیت بالای این ماکت ها آرزوی دستگاهی را داشتند تا تمام طرح ها را در اندازه های دقیق و ابعاد متناسب ساخته تا بتوانند ساختمان و یا مکان موردنظر را به راحتی بسازند. باید گفت که این دستگاه های چاپگر سه بعدی توانسته این کار را به خوبی انجام دهد.

طراحی معماری با پرینتر سه بعدی

اگر در زمینه معماری فعالیت می کنید به سادگی می توانید طرح واقعی خود را پرینت سه بعدی کنید. شما میتوانید با پرینتر های سه بعدی مدل خود را لمس کنید و تمام زاویه های طرح را به طور دقیق ببینید.

بنابراین کافی است هر معمار ماکت و یا نقشه مورد نظر خود را در یک نرم افزار سه بعدی سازی مربوط به معماری مانند ۳dmax و یا archicad طراحی کرده سپس آن را به دستگاه بدهد. بعد از طراحی و انتقال طرح به دستگاه باید در نظر گرفت که ماکت چه جنسی ساخته شود. به طور معمول ساخت ماکت از جنس سرامیک است.

با توجه به نقشه، دستگاه، لایه های سرامیک را بر اساس فایل دریافتی بر روی هم قرار داده و یک ماکت مطابق آن ایجاد می کند. نکته قابل توجه این که می توان رنگ را نیز برای کل ماکت یا بخش هایی از آن در نظر گرفت و دستگاه را نیز بر آن اساس تنظیم کرد.

ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

مزایای پرینت سه بعدی در ماکت سازی

1-طراحی راحت و ساده

بعد از ورود پرینتر های سه بعدی به تکنولوژی های جدید به طور کلی فرآیند طراحی و مدل سازی ها تغییر کرده و فناوری جدیدی را به وجود آورده است. در ماکت سازی افراد میتوانند با استفاده از نرم افزارهای طراحی پرینتر سه بعدی به جای مداد و طرح های دستی برای چاپ ماکت ها و طرح های خود استفاده کنند.

2-چاپ نمونه واقی طرح

همانطور که گفتیم در ماکت سازی با پرینتر های سه بعدی میتوانیم به طور عینی مدل و طرح خود را ببینیم. طراحان میتوانند با استفاده از این تکنولوژی ایده های جدید خود را که با طرح پیاده میکنند به وسیله چاپگر های سه بعدی ساخته و با استفاده از عناصر واقعی این دستگاهها که سبب واقعی نشان دادن طرح ها میشود را به مخاطبان ارائه دهند. این روش ها طراحان را قادر می سازد این موارد را ساده تر انجام دهند.

3-طراحی اختصاصی

بسیاری از شرکت های معماری به دنبال طرح ایده آل و افرادی هستند که ایده های خوبی دارند. با کاربرد پرینتر سه بعدی در ماکت سازی و تصویر برداری دقیق ،افراد طراح میتوانند طرح های اختصاصی خود را ایجاد کرده و به شرکت های معماری کمک کنند تا یک پروژه خاص طبق سلیقه خودشان داشته باشند و بتوانند هرچه را که در ذهن و نظر دارند روی طرح پیاده کنند.

چاپگر های سه بعدی به این ایده بسیار کمک کرده و باعث شده ساختمان هایی حتی با طرح های عجب و غریب ساخته شود.

4-ماکت سازی در زمان کمتر

برای ساخت یک ماکت با استفاده از چوب یا فوم نیاز است چندین روز وقت صرف کنیم ، درحالی که چاپ سه بعدی نتایج را فقط در عرض چند ساعت ارائه می دهد. همچنین یکی از قابلیت های دیگر چاپگر سه بعدی این است که می تواند در طول شبانه روز نیز کار کند و مدل های بزرگتری که نیاز به صرف زمان بیشتر دارند، را در مدت زمانی مناسب چاپ نماید.

5-استفاده بهینه در معماری

باید گفت یکی از مزیت های مهم پرینتر سه بعدی در ماکت سازی استفاده بهینه و افزایش بهره وری است. افراد با استفاده از پرینتر های سه بعدی میتوانند در زمان برای طراحی بسیار صرفه جویی کنند و با این صرفه جویی در کمترین زمان مدل خود را ساخته و در بهترشدن آن تلاش میکنند.

6-هزینه کمتر در ساخت ماکت ها

در روش های قبل ساخت ماکت دستی بسیار زمان بر و پر هزینه بود چراکه وسایل و مواد زیادی به کار میبردند. اما با استفاده از تکنولوژی پرینتر های سه بعدی باعث شد تا با استفاده از مواد کمتر و تعدادی رنگ مدل خود را بسازند.

شما فقط کافیست طرح را به چاپگر سه بعدی بدهید و منتظر باشید که او با موارد اولیه ای بسیار کم هزینه شروع به ساخت ماکت با دقت و جزئیات بالا کند. موارد اولیه کم هزینه که صحبت از آن می کنم در مقاله زیر بطور مفصل معرفی شده است.

7-آزمون و خطا

با کاربرد پرینتر سه بعدی در معماری و استفاده از مدل های چاپ سه بعدی معماری به شما این اجازه داده می شود که، بسیاری از مفاهیم را در ابتدای پروژه تست نموده و مشکلات ساختاری را به راحتی شناسایی کنید. به این دلیل  که تشخیص این اشتباهات در شبیه سازی کامپیوتری بسیار مشکل و در بعضی از مواقع ممکن نیست.

پرینتر سه بعدی در ماکت سازی

8-نشان دادن جزییات ریز طرح

خیلی از طرح هایی که توسط معمار ها کشیده میشود دارای جزییات و ظریف کاری های زیادی است که نشان دادن آنها با ساخت ماکت دستی مقدور نیست. اما با استفاده از پرینتر های سه بعدی میتوان تک تک جزییات را نمایش داد و همچنین مدل را تا چند سال نگهداری کرد.

در واقع می توانم این موضوع را بگویم که تخصص این دستگاه پرداخت به ریزه کاری ها و جزئیات ماکت است.

9-اظافه کردن قابلیت های دیگر به طرح

کاربرد پرینتر سه بعدی در ماکت سازی به معماران این اجازه را می دهد تا به صورت آزادانه و بدون نگرانی در مورد خروجی نهایی، مدل خود را طراحی نمایند.

این آزادی، معماران را قادر می سازد تا مرزهای طراحی را زیر پا گذاشته و توانایی ارائه نسخه های چندگانه سریع تر از همیشه را داشته باشند، همچنین مدل های سه بعدی چاپی معماری به طرز بی نظیری دقیق هستند.

10-بازدید مشتری از مدل ساخته شده

در روش های سنتی مشتری نمیتوانست به خوبی طرح را ببیند و یا حتی تصور کند. با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی این امکان فراهم شده تا مشتری بتواند عینا طرح را از نزدیک دیده و ساخته شده آنرا تصور کند.

در نهایت این شمایید که به شرکت خود کمک میکنید تا کسب و کار بیشتر و بهتری داشته باشند.

مزیت های دیگر پرینتر سه بعدی در معماری

  • دقت بالا در ساخت اجسام تا ۲۵۰ میکرون
  • قابلیت رنگ کردن قطعات ساخته شده
  • صرفه اقتصادی با توجه به مواد اولیه ارزان
  • وزن پایین قطعات ساخته شده در ماکت نهایی
  • سرعت بالا در ساخت ماکت
  • امکان استفاده ترکیبی قطعات در چاپ محصول نهایی
  • عدم محدودیت در پرینت ساختار پیچیده
  • امکان ساخت ماکت به شکل یک تکه
مشاهده انواع پرینترها و خرید پرینتر سه بعدی

ظهور پرینتر سه بعدی به دنیای ماکت سازی مدرن

در صنعت معماری از پرینتر های سه بعدی برای به نمایش گذاشتن ساخت و سازها ، مدل ها و ماکت ها  استفاده میکنند.

پرینتر سه بعدی در معماری

میتوان گفت این روش در این زمان از بهترین روش های موجود در دنیای مدرن ماکت سازی است. استفاده از این تکنولوژی در معماری و ماکت سازی باعث آسان تر شدن تصور سازه ها و مدل ها میشود.

بسیاری از دانشجویان معماری و متخصصین علم ماکت سازی هنوز هم صرف ساعات طولانی برای ساخت ماکت بوسیله مقوا و فوم را به یاد می آورند .

امروزه این رنج بوسیله پرینتر سه بعدی در معماری دیگر ضروری نمی باشد و دقت ماکت سازی در پرینتر های سه بعدی بسیار بالا تر و با ظاهری زیبا تر است. همانطور که پیشتر اشاره شد، دلیل برجسته شدن این دستگاه پرداختن به جزئیات ماکت هایی است که دنیای مدرن بشدت طرفدار آن ها می باشد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در همه چیز!

پرینترهای سه بعدی میتوانند هر نوع قطعه ای را تولید کنند فرقی نمیکند که چه شکل و چه زاویه ای دارد. یا اینکه فرقی ندارد طرح شما  تو پر باشد، یا تو خالی، صاف باشد یا منحنی هر طرحی را که به این دستگاه بدهید به راحتی برای شما تولید میکند.

میتوان گفت که دستگاه چاپگر سه بعدی در هر صنعتی لازم است. مخصوصا صنعت معماری  که نیاز به شبیه‌سازی، تولید ماکت و ساخت طرح اولیه دارد. پرینتر سه بعدی می‌تواند، پروسهٔ زمانبر شبیه‌سازی و ساخت قطعات ماکت را تسریع بخشد و تنها با پرینت گرفتن طرح سه بعدی در زمانی بسیار کم، به بررسی قطعه بپردازد.

دکوراسیون داخلی با پرینتر سه بعدی

حال که شما کارتان معماری ساختمان است، بد نیست که اشاره ای به ساخت وسایل دکواتیو و تزئینی منزل و مزیت این دستگاه در دکوراسیون داخلی هم اشاره ای داشته باشیم.

به احتمال زیاد شما ایده های بسیار خاص و جذابی برای ساخت یکسری وسیله دکوراتیو جهت ارائه به مشتریان خود در سر دارید. موضوع ساختن این وسایل که می تواند جلوه بسیار چشم نوازی به یک منزل یا دفتر کار بدهد، در گذشته دردسر های زیادی داشت.

اما همین است موضوع است جایگاه چاپگر سه بعدی در دنیای مدرن و معماری امروز را bold می کند. مطالعه مقاله زیر را به علاقه مندان پیشنهاد می کنم چون این موضوع انقدر زیباست که لازم بود در یک مطلب جداگانه به آن پرداخته شود.

ویرایش طرح ماکت با پرینتر سه بعدی

یکی از مشکلاتی که تمام طراحان با مدل ساخته شده دارند اصلاح و ویرایش آن است. در خیلی موارد دیده شده که کارفرما و یا مشتری خواسته ای برای ویرایش مدل ساخته شده دارند. مهم ترین مزیتی که استفاده از پرینتر های سه بعدی نسبت به روش های ساخت مدل قدیمی دارد همین امکان اصلاح و ویرایش طرح است.

همانطور که در بالا گفتیم در مرحله اول ماکت‌ سازی با این روش، مهندسین طراح و معمار به کمک یک نرم‌افزار طرح موردنظر برای ماکت خود را پیاده‌سازی می‌کنند. بنابراین  زمانی که نیاز به ویرایش ماکت ساخته‌شده باشد، تنها کافی است طرح اولیه توسط طراح ویرایش گردد و دوباره جهت چاپ و پرینت سه بعدی به دستگاه سه بعدی طرح را انتقال دهد.

اگر مطلب زیر را مطالعه کنید نوع کارکرد پرینتر سه بعدی را بطور کامل در 10 دقیقه فرا خواهید گرفت.

طراحی معماری داخلی با پرینتر سه بعدی

در طراحی داخلی پرینتر سه بعدی تمامی موانع شما را برای معماری داخلی از سر راه طراحان بر میدارد و میتواند برای شما هر آنچه مورد نیاز خود و کارفرمای کار است را به صورت کاربردی بسازد مانند گلدونی که یکی از مشتریان شما میخواهد در خانه خود استفاده نماید و پرینتر سه بعدی آن را برای شما به راحتی و مطابق با سلیقه مشتری شما می سازد.

در اخر باید گفت خاص فکر کنید، خاص طراحی کنید و خاص بسازید تا بتوانید در بازار موفق باشید. شما با این کار به راحتی رضایت مشتریان خود را جلب میکنید.

ساخت سریع جزئیات ساختمان، مدل‌ها و ماکت‌های با دوام از طراحی‌های مختلف معماری، تنها با پرینت سه بعدی امکان‌پذیر شده‌است. تکنولوژی چاپ سه بعدی به معماران و شرکت‌های معماری کمک می‌کند که به طرز حیرت‌انگیزی ماکتی بادوام و دقیق از مدل‌های طراحی شده و آرایه‌های مختلف طرح خود داشته باشند.

ماکت سازی با پرینتر سه بعدی

قدم گذاشتن پرینتر سه بعدی در فناوری جدید معماری باعث شد تا بتوان ماکت ها دقیق و با جزئیات مناسب ساخت که نسبت به روش های سنتی بسیار بهتر و قابل لمس است. با استفاده از امکانات بی انتهای چاپ سه بعدی، تصاویر ذهنی دو بعدی و سه بعدی را می توان به ماکت هایی دقیق تبدیل کرد.

برای اینکه مشتریان و کارفرما ها بتوانند درک قابل توجهی از طرح داشته باشند باید به وسیله چاپگر سه بعدیی طرح را به ماکت تبدیل کنید. تجربه نشان داده که مشتریان از دیدن ماکت های سه بعدی هیجان زده شده و تمام ابعاد کار را به خوبی میتوانند مشاهده کنند.

با استفاده از چاپگر های سه بعدی شما می توانید زمان و هزینه در ساخت ماکت ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. ماکت های چاپ شده سه بعدی از لحاظ مقاومت و استحکام بسیار بهتر از ساخت ماکت به روش سنتی است. مدل های ساخته شده توسط پرینتر های سه بعدی را میتوان تا چند سال نگهداری کرد.

همچنین در ماکت سازی با پرینتر سه بعدی نیاز به دانش گسترده ای از ساخت و ساز نبوده و ساخت مدل به سادگی انجام می شود. هنگامی که فایل طرح نهایی برای پرینت سه بعدی به وجود می آید، می توانیم به هر تعدادی که از آن نیاز داریم کپی دقیق و یکسان بگیریم.

ماکت سازی با 3d printer

مراحل ساخت ماکت با چاپگر سه بعدی

1-طراحی در نرم افزار مخصوص

برای طراحی ماکت میتوانید از برنامه های موجود مانند Autocad، Sketch up، 3dMax، Revit استفاده کنید. و بعد از طراحی خود بای آن را به فرمت STL  تبدیل کنید.

2-انتقال فایل طراحی شده به دستگاه

پس از ایجاد طرح و گرفتن خروجی نوبت به آن می رسد که فایل به نرم افزار  پرینتر سه بعدی وارد شده و سپس عملیات چاپ آن صورت گیرد. در پرینتر سه بعدی نرم افزار اسلایسر جهت چاپ ماکت های معماری وجود دارد. این نرم افزار فایل سه بعدی را تبدیل به فایل قابل خواندن برای پرینتر سه بعدی میکند.

3-چاپ طرح مورد نظر به وسیله چاپگر سه بعدی

پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM یکی از مناسب ترین مدل ها جهت ماکت سازی با پرینتر سه بعدی می باشد. بعد از اسلایس شدن قطعات به وسیله پرینتر سه بعد نوبت به چاپ طرح میرسد. در مرحله ی آخر عملیات نیز  تمیزکاری مدل ها، چسباندن و رنگ آمیزی جهت رسیدن به ماکت نهایی انجام می گردد.

آیا می توان از ماکت سازی با 3d printer کسب درآمد کرد؟

یکی از ایده های بسیار نو و خوش بازخورد در این میان انجام کار ماکت سازی برای دانشجو ها و مجموعه های دیگر با استفاده از 3d printer است. همانطور که گفتیم فیلامنت پرینتر سه بعدی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است. ساخت هم با جزئیات و دقت بسیار قابل قبولی انجام می پذیرد.

و چه بازار هدف بزرگی در انتظار شماست که این خدمات را قیمتی منطقی به آن ها ارائه کنید و همگام با پیشرفت تکنولوژی، حرفه ای ترین ماکت ها را برای متقاضیان بسیازید. هم اکنون هم گروه هایی هستند با این عنوان مشغول به کار شده اند و در آینده این سبک تولید ماکت به قدری برجسته و شناخته شده خواهد شد که بهترین بستر برای تبلیغات این شغل هم در همین اینترنت خواهد بود.

  • دانشجویان و بازار هدف شما این سبک ماکت سازی را می شناسند.
  • دقت عمل و کیفیت آن را دیده یا شنیده اند.
  • می دانند که هزینه کمتری برای ساخت آن مورد نیاز است.
  • نیاز خود را تحت همین عنوان “ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی” در گوگل جستجو می کنند.
  • افرادی که ارائه کننده این خدمات باشند به او معرفی شده و کار سفارش انجام می ود.

برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات جالب تر، بد نیست یک جستجوی انگلیسی در این خصوص، در گوگل داشته باشید.

کلام آخر

اگر در رابطه با خرید پرینتر های سه بعدی و انواع مدل های آن و همچنین چگونگی کارایی این دستگاهها سوالی دارید میتوانید، با کارشناسان مجموعه 3drd تماس گرفته و از تمامی مزیت ها و قیمت های دستگاه پرینتر سه بعدی آگاه شوید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست