کاربرد پرینتر های سه بعدی در دندان پزشکی | پرینتر سه بعدی | تری دی آر دی (3dRD)

یکی از صنایع زیادی که به شدت تحت تأثیر چاپ سه بعدی قرار گرفته است ، دندانپزشکی است. در این مقاله قصد داریم تا درباره پرینتر و کاربرد چاپگر سه بعدی در دندانپزشکی صحبت کنیم.

در طول یک دهه گذشته ، صنعت دندانپزشکی با فناوری چاپ سه بعدی متحول شده است. چندین کاربرد مختلف چاپ سه بعدی ایجاد شده است ، از رفع دندانهای شکسته گرفته تا آسانتر شدن نخ دندان.

 پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

بدیهی است که در صنعت پزشکی استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی وجود دارد. پرینترهای سه بعدی در دندانپزشکی باید بسیار دقیق باشند ، بسته به کاربرد ، از رزین های مختلفی در پرینتر های سه بعدی دندانپزشکی استفاده می شود و بسیاری از رزین های تخصصی صرفاً برای چاپگرهای سه بعدی دندانپزشکی ایجاد شده اند.

چاپ هم در مطب دندانپزشک و هم در آزمایشگاه انجام می شود. و سطح جدیدی از سرعت و سهولت در چاپ را میتوان با استفاده از این چاپگر ها در دندانپزشکی مشاهده کرد. این صنعت بسیار جدید است ، در حال حاضر میتوان دید که بسیار چشمگیر ، و دائماً در حال رشد و توسعه است.

روش های خیلی زیادی  برای دندانپزشکان در  استفاده از پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی وجود دارد ، و بدون شک در  آینده حتی این روش ها بیشتر خواهد شد.

کاربرد پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی

کاربرد پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی

می توان از پرینترهای سه بعدی برای ایجاد ابزار ، پروتز ، کاشت دندان و غیره استفاده کرد. به زودی ، حتی برای چاپ سه بعدی ساختارهای مشابه بافت دندان  و همینطور  برای bioprinting نیز استفاده می شود.

متداول ترین کاربردهای چاپ سه بعدی در دندانپزشکی براکت های شفاف ونگهدارنده است.

تولید براکت دندان با پرینتر سه بعدی

Aligners یک نوع از براکت برای اصلاح هم ردیفی و هم ترازی دندان است. درست کردن این براکت ها  با اسکن دندانهای بیمار توسط دندانپزشک یا ارتودنتیست شروع می شود ، بعد از آن با استفاده  از نرم افزار طراحی برای تولید یک مدل سه بعدی از دندانهای بیمار استفاده می کنند.

برای تولید یک دسته کامل براکت با استفاده از پرینتر سه بعدی تنها فقط چند ساعت طول می کشد. اینکار نسبت به مدل های سنتی بسیار مقرون به صرفه تر است.

فناوری پرینتر سه بعدی  همچنین براکت های دندان  را دقیق تر و با ظرافت بهتری میسازد، چرا که از اسکن دقیق دندان های بیمار درست شده است.

تولید براکت دندان با پرینتر سه بعدی

درست کردن تاج دندان با پرینتر سه بعدی

چاپ سه بعدی دندانپزشکی درست کردن تاج های را بسیار ساده کرده است. پزشک دندان شکسته را اسکن کرده و سپس از نرم افزارهایی برای ایجاد و طراحی مدل تاج استفاده می کند.

مطلب مرتبط پیشنهادی:

کاربرد جالب پرینتر سه بعدی در جراحی زیبایی

آنها می توانند در کمتر از 30 دقیقه با استفاده از یک رزین مخصوص یا فن آوری CNC آن را در مطب خود با استفاده از چاپگر های سه بعدی درست کنند. تولید مواد افزودنی اجازه می دهد تا خیلی سریع تاج تولید شود ، زیرا این روند توسط خود دندانپزشک می تواند انجام شود.

ساخت تاج دندان یکی از رایج ترین کاربردهای چاپ سه بعدی در دندانپزشکی است. فرایند پرینتر سه بعدی در ساخت تاج دندان واقعا صرفه جویی در وقت است و در صورت بروز خطا ، دندانپزشکان میتوانند به طور حرفه ای  تاج را اصلاح و چاپ کنند.

درست کردن تاج دندان با پرینتر سه بعدی

جراحی دندان ها با پرینتر سه بعدی

جراحی های دهان و دندان ها باید بسیار دقیق باشند و چاپ سه بعدی دندان ها دقت را در این جراحی ها بسیار  آسان کرده است. یک راهنمای چاپی سه بعدی که به شکلی کاملاً متناسب با دهان بیمار طراحی شده است ، یک کمک بسیار خوبی برای دندانپزشک است.

آنها به سادگی دهان بیمار را اسکن می کنند و الگویی شبیه به براکت را طراحی می کنند ، اما دقیقاً نقاطی که جراحی باید روی آنها انجام شود ، روی نمونه سه بعدی شده وجود دارد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در دندان پزشکی

پروتزهای چاپی سه بعدی

همچنین می توان پروتزهای کامل سه بعدی با لثه و دندان چاپ کرد که باید با مواد مناسب بو در محیط پزشکی مناسب چاپ شوند.

در واقع ، حتی پایه دندانپزشکی نیز قابل چاپ سه بعدی است . میتوان خیلی از ابزار های دندان پزشکی را با استفاده از پرینتر های سه بعدی ساخت.

در حال حاضر ، پروتزهای چاپی سه بعدی فقط برای آزمایشهای بالینی ایجاد می شوند.

پرینتر سه بعدی در دندان پزشکی

ایمپلنت با پرینتر سه بعدی

پرینت سه بعدی همچنین نقش مهمی در جراحی ایمپلنت دندان دارد. در واقع ممکن است یک مدل سه بعدی برای جایگزینی یک دندان به جای دندان های نداشته بیمار ایجاد شود.

پرینتر سه بعدی اجازه می دهد جایگزینی سریع تر و با دقت بیشتری نسبت به روش های سنتی برای دندان ایجاد شود. این نیز یک روش ساده و مقرون به صرفه می باشد.

پرینت سه بعدی و ترمیم دندان ها در کنار یکدیگر میتواند بسیار موفقیت آمیز باشد. در چین، یک ایمپلنت دندان سه بعدی مستقل توسط دکتر ژائو ییمین ایجاد شد.

براکت های پرینتر سه بعدی با LED

هدف این براکت ها به لطف چراغهای LED ، ترسیم و صاف کردن سریعتر دندانها است. این براکت های نیمه شفاف پرینت سه بعدی ، باتری را بر روی هر دندان قرار می دهند تا بتواند نور را تأمین کند ، زیرا انرژی نوری در واقع به دندان ها کمک می کند تا سریعتر حرکت کنند.

اما باید بدانید که نور را نمی توان با چشم غیر مسلح دید و دیدن این نور ها با چشم معمولی مقدور نیست. محققان  بر روی باتری های لیتیوم کار کرده اند که این باتری ها صدمه ای به دندان های بیمار نمیزند. ، همچنین از خاصیت انعطاف پذیر این براکت ها  برای ایمنی و راحتی آن استفاده می کنند.

این براکت های چاپی سه بعدی هنوز برای استفاده تمام مردم و پزشکان در دسترس نیستند ، اما  تحقیقات انجام شده نشان میدهد که از این فناوری میتوان در آینده نه چندان دور استفاده کرد.

دندان پزشکی چاپگر سه بعدی

چاپ سه بعدی در دندانپزشکی

چاپ سه بعدی دندان پزشکی و استفاده از آن با سرعت در حال رشد است که نشان میدهد پرینتر های سه بعدی در این زمینه بسیار موفق بوده اند.

به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها خود را وقف این صنعت می کنند. برخی از تأمین کنندگان عمده محصولات دندانپزشکی هستند که از این فناوری برای تولید ابزار های دندانپزشکی استفاده میکنند، و برخی دیگر در حال تحقیق در مورد کاربردهای جدید چاپ سه‌بعدی برای صنعت دندانپزشکی هستند.

در حال حاضر بسیاری از شرکتهای بزرگ در فن آوری چاپ سه بعدی دندانپزشکی مشارکت دارند. Invisalign و Clear Caps دو گروه هستند که با ایجاد چاپگرهای سه بعدی دندانپزشکی برای ایجاد براکت های دندان فعالیت میکنند.

پرینتر سه بعدی صنعتی

پرینتر های سه بعدی انواع گوناگونی دارند که خب هر یک قابلیت ها و کارایی های خاصی را در خود جای داده اند. پرینتر سه بعدی صنعتی بزرگ ترین و کاربردی ترین نوع این پرینتر هاست که هم از نظر دقت ساخت، هم سرعت و هم ابعاد ساخت بسیار پیشرفته تر از انواع دیگر می باشد.

پرینتر سه بعدی صنعتی کاربرد های بسیار شگفت انگیزی در دندان پزشکی دارد.

برنامه های جدید پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی

همچنان روز به روز شاهد آن هستیم که پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی روز به روز در حال توسعه است. برنامه های جدید به طور مداوم در حال پیدایش هستند ، هرکدام امیدوارند که بتوانند تکنولوژی جدیدی را وارد عصه دندانپزشکی کنند.

یک گروه دانشگاهیی در هلند در تلاش است تا یک ماده قابل چاپ را ایجاد کند که باعث از بین رفتن باکتری ها در دندان ها شود. این فناوری می تواند تأثیر زیادی روی صنعت دندانپزشکی بگذارد ، زیرا براکت ها  ، تاج ها و کاشت ایمپلنت ها با این ماده بسیار مقاوم تر و ماندگار است.

اسکن سه بعدی و مدل سازی سه بعدی برای برنامه های دندانپزشکی

اسکن سه بعدی دندانپزشکی برای یک بیمار آسان است زیرا اسکنرهای سه بعدی دندان در حال حاضر در بازار موجود هستند. اگر شما از یک اسکن CT سنتی استفاده می کنید، بعد از انجام دادن فرآیند اسکن برای کار بر روی چاپ سه بعدی باید از دو نرم افزار مختلف استفاده کنید.

اسکن های پزشکی معمولاً یک فرمت DICOM هستند ، که توسط نرم افزار مدل سازی معمول پشتیبانی نمی شوند. در این صورت می توانید از OsiriX یک بیننده استفاده کنید که به شما امکان می دهد پرونده خود را در 2D یا 3D تبدیل و پردازش کنید.

از چه روش چاپ سه بعدی باید استفاده کرد؟

استفاده از روش های پرینتر سه بعدی بستگی به ماهیت و جنس خواسته شما و استفاده از شیء مورد نظر شما برای تولید دارد.

پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال به مواد مخصوص چاپ سه بعدی نیاز دارد. در واقع وقتی صحبت از محصولات دندانپزشکی است ، شما باید از یک ماده سازگار  مانند Dental SG یا رزین های سازگار با محیط و دستگاه های پرینتر سه بعدی  توسط کربن استفاده کنید.

برای ساخت  ابزارهای پزشکی و یا سایر دستگاههای پزشکی یا نمونه های اولیه می توانید طیف گسترده ای از مواد چاپی را انتخاب کنید. شما میتوانید هر موادی که لازم است تا یک ابزار دندانپزشکی را بسارزید برای تولید آن استفاده کنید.

چاپ سه بعدی در دندان پزشکی

مواد مورد نظر برای چاپ سه بعدی در دندان پزشکی

هنگامی که در مورد تولید افزودنی دندان صحبت می کنیم ، مهم است که بدانیم چندین فناوری درگیر هستند تا یک شی مورد نظر شما را بسازند.

انتخاب مواد برای ساخت در پرینتر های سه بعدی  به نوع کاربرد مورد نظر بستگی دارد. استفاده از هر روش در  هر فرآیند مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال ، فرآیند FDM در دندانپزشکی قطعات را با هزینه پایین تری تولید می کند و پس از چاپ توسط چاپگر ، هیچگونه پردازش پس از آن را ندارد.

با این حال ، سرعت ، دقت و سازگاری با محیط ندارد. روش دیگر در ساخت انواع لوازم در دندانپزشکی استفاده از پرینت سه بعدی با استفاده از فناوری  PEEK است.

ساخت پروتزهای جزئی با PEEK مزایای بسیاری دارد.استفاده از این ماده قوی و سبک است و باعث بهبود و راحتی بیمار بعد از انجتام هرگونه عملیات دندانپزشکی می شود. قاب پروتز با استفاده از این مواد بدون فلز تولید می شود و هیچ طعمی را در دهان بیمار ایجاد نمیکند.

یکی دیگر از فرآیندهای تولید افزودنی که در بخش دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و احتمالاً اصلی ترین آن ، فوتوپلیمر سازی است. میتوان از روش های چاپ SLA یا DLP نیز استفاده کرد.

تکنولوژی های پر کاربرد در دندانپزشکی

پرینترهای سه بعدی رزینی : پرینت قطعات دندانی پلیمری در این بخش تکنولوژی های DLP صنعتی و MSLA و SLA و CLIP بسیار کاربردی هستند. پرینترهای سه بعدی فلزات :  پرینت مستقیم بخش های فلزی در مورد این تکنولوژی ها بیشتر میتوان کاربرد در پزشکی را نام برد.

تکنولوژی های SLM و DMLS و EBM در پزشکی بسیار کاربردی هستند.

تکنولوژی پرینتر سه بعدی در دندان پزشکی

آینده چاپ سه بعدی دندان چیست؟

در حالی که فن آوری های سه بعدی از مزایای قابل توجهی برای بخش برخوردار هستند ، ماندگاری و استفاده مداوم از آنها ممکن است برخی از پزشکان را بترساند زیرا نیاز به یک منطق کاری جدید ، آموزش در نرم افزار ، اسکنر و چاپگر و اعتماد به نفس خاصی دارد که از عهده هر کس شاید برنیاید.

باید از پزشکان و متخصصان صنعت دندانپزشکی خواست تا از  فناوری جدید دیجیتال مانند پرینتر های سه بعدی و مزایای آن را برای خود و بیمارانشان در مطب ها استفاده کنند تا بتوان همه را با این تکنولوژی جدید آشنا کرد. همانطور که در بالا گفتیم خیلی از شرکت های بزرگ و صنعتی سرمایه خود را بر روی اینکار گذاشته اند.

بنابراین آینده در صنعت چاپ سه بعدی دندانپزشکی با علاقه مندان بسیاری که این فناوری را راهی مناسب برای بهبود کارایی و ایمنی از دخالت انسان در ساخت انواع دندان ها و ابزار های دندان پزشکی میدانند ، دلگرم کننده است.

در واقع ، گزارش 2018 انتشارات SmarTech رشد 35٪ سالانه در چاپ دندانپزشکی سه بعدی را نشان می دهد که این آمار بسیار خوب و به نوبه خود امیدوارکننده است.

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی چگونه کار میکند؟

چاپگر کاملاً اتوماتیک ، با تبدیل یک ترسیم سه بعدی به لایه های دو بعدی و مقطعی ، مدلی در مدت زمان چند ساعت ایجاد می کند. چاپگر سه بعدی به جای استفاده از جوهر ، که هرگز حجم زیادی را ایجاد نمی کند ، لایه هایی از پلاستیک مذاب یا پودر را ذخیره می کند و آنها را با نور چسب یا ماوراء بنفش در کنار هم و به صورن لایه ای میچسباند.

در دندانپزشکی از این فناوری به عنوان گزینه جایگزین بهتر و کارآمدتر برای قالبهای دندان استفاده می شود که اثرات منفی بافتهای سخت و نرم در دهان که ساخت قالب های صنعتی به وجود می آورد را ندارد.

ساخت قالب های سنتی از قدیم مرسوم بوده اما این روش معایبی نیز دارد. اگر یک بیمار در حالی که قالب در حال خشک شدن است ،حرکت کند ، می تواند قالب موج دار شود و نتیجه به دست آمده از قالب گیری اصلا قابل قبول نباشد.

ممکن است بسیاری از بیماران از احساس یا طعم آلژینات که ماده قالب گیری سنتی است که طعم ناخوشایندی دارد احساس بدی داشته باشند.

اما چاپگرهای سه بعدی از اسکن های دیجیتالی برای ساخت مدل و ساخت قالب دندان استفاده میکند، این کار باعث میشود تا بیمار هم سختی های قالب گیری سنتی را حس نکند و در نتیجه یک قالب مناسب و دقیق داشته باشد.

صرفه جویی در وقت با استفاده از پرینتر سه بعدی

اسکن های دیجیتال بسیار کارآمد هستند.

ساخت قالب دندان با پرینتر سه بعدی فقط چند دقیقه طول می کشند برخلاف قالب سنتی که می تواند بیش از بیست دقیقه طول بکشد ، زیرا برداشت ها برای دندانهای بالا و پایین  یک بار انجام می شود و باید آنها را بگذارید تا تنظیم و خشک شوند. اما برای قالب های سنتی باید از دندان های بالا و پایین چند بار نمونه گیری کرد.

کلام آخر:

برای استفاده از پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی میتوانید از جدیدترین دستگاه های پرینتر سه بعدی مجموعه 3DRD استفاده کنید. شما میتوانید برای گرفتن مشاوره درباره کارایی این دستگاهها در مطب های دندان پزشکی با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

پرینترهای سه بعدی دندانسازی و پزشکی می توانند راه عالی برای کاهش هزینه ها، اطمینان از صحت قطعه و راهی برای بهبود تجربه بیمار شوند. شما میتوانید با یک سرمایه گذاری پایین عملکرد بالایی را در صنعت خود داشته باشد.

مشاهده انواع پرینترها و  خرید آنلاین پرینتر سه بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست