کاربرد پرینتر سه بعدی در دوچرخه سواری
مزایا ساخت دوچرخه با پرینتر سه بعدی
- سفارشیسازی کامل: یکی از بزرگترین مزایای پرینت سه بعدی، امکان سفارشیسازی کامل قطعات است. دوچرخهسواران میتوانند قطعاتی با اندازه، شکل و عملکرد دقیقاً مطابق با نیازهای خود طراحی و تولید کنند. از زین و پدال گرفته تا دسته فرمان و حتی فریم دوچرخه، همه چیز قابل شخصیسازی است.
- مواد متنوع: پرینترهای سه بعدی از طیف گستردهای از مواد قابل استفاده هستند. از پلاستیکهای سبک و انعطافپذیر تا فلزات مقاوم و بادوام، انتخاب مواد به نوع قطعه و کاربرد آن بستگی دارد.
- تولید سریع و مقرونبهصرفه: با استفاده از پرینتر سه بعدی، نیازی به قالبهای گرانقیمت و زمانبر نیست. این امر باعث میشود تولید قطعات سفارشی سریعتر و مقرونبهصرفه شود.
- قطعات سبکتر و قویتر: با استفاده از تکنیکهای طراحی به کمک رایانه (CAD) و نرمافزارهای شبیهسازی، میتوان قطعاتی با ساختار داخلی پیچیده و سبک تولید کرد که در عین حال استحکام بالایی داشته باشند.
- تعمیر و نگهداری آسانتر: در صورت آسیب دیدن قطعات دوچرخه، میتوان به راحتی قطعه جایگزین را با پرینتر سه بعدی تولید کرد.
کاربرد پرینتر سه بعدی در دوچرخه سواری
- تولید پروتزهای سفارشی: برای دوچرخهسوارانی که دچار قطع عضو هستند، پرینتر سه بعدی میتواند پروتزهای سفارشی و راحتی را تولید کند.
- ساخت قطعات جایگزین نایاب: برای دوچرخههای قدیمی یا مدلهای خاص که قطعات یدکی آنها به سختی یافت میشود، پرینتر سه بعدی میتواند نجاتبخش باشد.
- توسعه فناوریهای جدید: پرینتر سه بعدی به مهندسان و طراحان این امکان را میدهد تا ایدههای نوآورانه خود را به سرعت آزمایش کنند و به فناوریهای جدید در صنعت دوچرخهسواری دست پیدا کنند.
در ادامه این بخش چند نمونه از دوچرخه های ساخته شده با پرینتر سه بعدی را برای شما قرار خواهیم داد:
پرینت سه بعدی قطعات دوچرخه پیست Team GB قبل از المپیک

توسعه دوچرخه پیست جدید با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی
به عنوان بخشی از مشارکت با تیم دوچرخه سواری بریتانیا، که در فوریه 2023 تمدید شد ، Renishaw (شرکت رباتیک) با British Cycling و سایر شرکا برای توسعه دوچرخه پیست Hope-Lotus جدید با استفاده از فناوری های چاپ سه بعدی همکاری کرده است . دوچرخه جدید توسط دوچرخه سواران پیست بریتانیا در مسابقات قهرمانی جهانی دوچرخه سواری UCI 2023 در گلاسکو، قبل از رقابت در بازی های المپیک تابستانی 2024 پاریس، سوار خواهد شد.

تولید و بهبود دوچرخه پیست برای تیم دوچرخه سواری مدال آور مسابقات توکیو
تیم دوچرخه سواری که قرار است با دوچرخه جدید در مسابقات قهرمانی جهانی به رقابت بپردازند، شامل پنج مدال آور مسابقه از بازی های توکیو است.
برای ساخت دوچرخه پیست و بهبود مدلی که در رویدادهای مختلف در بازیهای 2020 توکیو موفق به کسب طلا شد، شرکتهای مهندسی دوچرخهسواری بریتانیا و شرکتهای مهندسی شریک قطعات سفارشی را با استفاده از فناوری چاپ سهبعدی Renishaw ایجاد کردند، از جمله چنگالها و فرمانهای Lotus Engineering که امکان افزایش تخلخل آیرودینامیکی را فراهم میکنند. و قاب HBT Paris از فناوری Hope که به اصلاح سر و صندلی کمک کرده است.
برای توسعه بیشتر دوچرخه پیشرفته، Renishaw از دانش چاپ سه بعدی خود برای تولید سریع قطعات پلاستیکی و فلزی استفاده کرد تا آزمایشات آیرودینامیکی طراحی جدید را انجام دهد و اطمینان حاصل کند که قطعات سبک، از نظر هندسی درست و به اندازه کافی قوی هستند تا فشار سواران را تحمل کنند.
هنگامی که Renishaw تایید کرد که قطعات قابل دوام هستند، سپس از پرینترهای سه بعدی RenAM 500Q برای تولید قطعات آلومینیومی و تیتانیومی، از جمله دستههای دوچرخههای مسابقه، با قطعات سفارشیسازی شده برای ورزشکاران استفاده کرد.
ترکیب قدرت لوتوس، هوپ و رنیشاو در طراحی دوچرخه سبک و پیشرفته
لوئیز کالانان، مدیر ساخت افزودنی در Renishaw گفت: «ما مشغول طراحی، آزمایش و ساخت اجزای دوچرخه جدید بودهایم و از دیدن آن برای اولین بار در مسابقات قهرمانی دوچرخهسواری UCI 2023 بسیار هیجانزده هستیم. کار با British Cycling فرصتی فوقالعاده برای نشان دادن اینکه چگونه فنآوریهای تولید افزودنی ما میتوانند به بهبود عملکرد دوچرخه کمک کنند و اطمینان حاصل کنیم که برای دوچرخهسواران بهینه شده است، فوقالعاده است.
ویدیو صفر تا صد پرینترهای سه بعدی را ببینید.
استفن پارک سیبیای، مدیر عملکرد تیم دوچرخهسواری بریتانیا گفت: «رابطه ما با مهندسی لوتوس، فناوری هوپ و رنیشاو قویتر میشود. ترکیب استانداردهای تولید با کیفیت بالا، طراحی سبک وزن مشهور، کارایی آیرودینامیکی و چشم دقیق آنها برای جزئیات دقیق به ما کمک می کند تا دستاوردهای حاشیه ای ارزشمند را باز کنیم، که همه تفاوت را در روز مسابقه ایجاد می کند. این پیشرفته ترین دوچرخه ای است که تاکنون توسط ورزشکاران بریتانیایی سوار شده است.
استون مارتین از دوچرخه پرینت سه بعدی شده خود رونمایی کرد

دنیای دوچرخه های درجه یک با عرضه J.Laverack Aston Martin .1R از نوآوری و تجمل بی سابقه ای استقبال کرده است. خیلی بیشتر از یک دوچرخه، اتحادی از صنایع دستی سفارشی و فناوری پیشرفته را در خود جای داده است. همچنین کاملاً قابل تنظیم است و دارای قطعات پرینت سه بعدی شده است. علاوه بر این، قاب .1R در همان کارگاههایی شکل گرفت که خودروهای نمادین استون مارتین، با اشکالی که توسط سازندگان مدلهای خبره با استفاده از برنامههای کامپیوتری پیشرفته برای ایجاد طرح های سهبعدی طراحی شدهاند.
در واقع، J.Laverack Aston Martin .1R چیزی بیش از یک کالای کلکسیونی است. این برای دوچرخه سوارانی است که به دنبال عملکرد و راحتی هستند. هر عنصر این دوچرخه به گونه ای طراحی شده است که یک تجربه سواری لذت بخش را ارائه دهد. هدف این است که یک قاب ایجاد کنید که سبکی، استحکام و راحتی را ترکیب کند تا بالاترین انتظارات را برآورده کند.
متریال قطعات و و دقت پرینتر سه بعدی برای ساخت دوچرخه استون مارتین
به طور دقیق تر، قاب .1R با استفاده از تکنیک های الهام گرفته شده از دنیای اتومبیل های فرمول 1، از ترکیبی از تیغه های تیتانیوم و لوله های فیبر کربنی ساخته شده است. ریزشهای تیتانیوم 6AI/4V درجه هوافضا ، که با نسبت استحکام به وزن مشخص میشوند، از طریق پرینترهای سه بعدی با دقت دقیق در لایههای 30 میکرونی تولید میشوند. این دوچرخه همچنین دارای کالیپرهای ترمز یکپارچه است. هر کولیس از یک بلوک آلومینیومی با استحکام بالا ساخته شده است که دارای چهار پیستون تیتانیومی برای کنترل و مدولاسیون عالی است.
Marek Reicman، معاون اجرایی و مدیر ارشد خلاقیت در استون مارتین، توضیح بیشتری داد: «J.Laverack Aston Martin .1R اساساً یک هایپرکار تیتانیومی روی دو چرخ است. نبوغ ساده و هوشمندانه این است که چگونه پیشرفتهای مهندسی را در سراسر دوچرخه با طراحی عملکردی خالص ترکیب کردهایم تا یک تجربه سواری هیجانانگیز را ارائه دهیم. نتیجه یک فرم متمایز است که از طریق سنت و فناوری متولد شده و تنها با استفاده از پیشرفتهترین مواد ساخته شده است، که متناسب با شجره نامه و طبیعت آیندهنگر دو شرکت بریتانیایی نمادین ما است.»

یک دوچرخه پرینت سه بعدی شده بسیار قابل تنظیم از استون مارتین
یکی از منحصر به فردترین جنبه های J.Laverack Aston Martin .1R سطح بالای سفارشی سازی آن است. در حالی که سفارشیسازی در دنیای دوچرخهها چیز جدیدی نیست، این دو چرخه با ارائه خیاطی سفارشی واقعی یک قدم فراتر میرود. ساقه Sphyr با پرینت سه بعدی از تیتانیوم، متناسب با ابعاد هر صاحب آن تنظیم شده است. این رویکرد امکان سفارشی کردن مشخصات دسترسی و عرض را با دقت بسیار زیادی فراهم می کند.
.1R همچنین به دلیل تعهد خود به طراحی و ساخت سفارشی هر جزء از دوچرخه، متناسب با نیازهای هر یک از دوچرخه سواران متمایز است. این رویکرد منجر به ایجاد یک دوچرخه زیبا می شود. گزینه های لوکس، مانند روکش های چرمی دست دوخته، برای دسته و زین موجود است. میل لنگ کربن، مجهز به نوک تیتانیوم با چاپ سه بعدی، امکان سفارشی کردن طول میل لنگ را با دقت دقیق فراهم می کند و تناسب کامل را تضمین می کند.
الیور لاوراک، یکی از بنیانگذاران J.Laverack Bicycles، نتیجه میگیرد: «کار با تیم استون مارتین، ایدهها و نوآوریهای جدیدی را باز کرده است، که استفاده از آنها دوچرخهای را پیشرفتهتر از هر چیزی که در حال حاضر در بازار موجود است ایجاد کرده است. ما با همکاری استون مارتین نه تنها دوچرخههای تیتانیومی خود را به ارتفاعات جدیدی رساندهایم، بلکه نوآوریهای واقعی را در صنعت دوچرخهسواری کشف کردهایم و دوچرخهای با سطوح بینظیر مهارت و مهندسی عملکرد ایجاد کردهایم.»
نتیجهگیری
در این مقاله با کاربرد پرینتر سه بعدی در دوچرخه سواری آشنا شدیم و یافتیم که پرینتر سه بعدی در حال تغییر دادن شیوه تولید و استفاده از دوچرخه است. با استفاده از این فناوری، دوچرخهسواری میتواند شخصیتر، کارآمدتر و حتی لذتبخشتر شود.
شرکت صنعت سامه با نام تجاری 3dRD بزرگترین و تخصصی ترین تولیدکننده پرینترهای سه بعدی در ایران