چطور به یک ایده برای تولید موفق محصول برسیم؟ طراحان و مهندسان زیادی در دنیا برای دستیابی به ایده ساخت یک محصول جدید تلاش میکنند. اما تنها تعداد اندکی از این ایده ها با موفقیت همراه است. از آنجایی که دستیابی به ایده تولید محصول جدید با چالش های زیادی همراه است، لازم است بدانید چگونه میتوانید ریسک آن را کنترل کنید و از موفقیت ایده های خود مطمئن شوید.

استراتژی های مفیدی برای خلق ایده تولید محصول موفق

  • می توانید از مشکلاتی که در اطرافتان وجود دارد، الهام بگیرید.
  • برای معرفی یک فناوری جدید و پیشرو به دنیا تلاش کنید.
  • اختراعاتی که قبلا ثبت شده و مدت انحصار آن گذشته است را پیگیری کنید.
  • برای محصولات پرفروش برندهای مختلف لوازم جانبی تولید کنید.
  • به محصولاتی فکر کنید که می توانند کارایی تولیدات قبلی شما را بهبود ببخشند.
  • محصولات برند های دیگر را بهینه سازی کنید.

در ادامه این مقاله، این استراتژی های کاربردی که در پیشرفت و توسعه شرکت ها و برندهای مختلف تاثیر بسزایی داشته اند را برای شما شرح خواهیم داد.

با حل یک مشکل شروع کنید

زمانی می توانید ادعا کنید ایده محصول جدید شما با موفقیت همراه بوده، که بتوانید تعداد قابل توجهی از این محصول را به فروش برسانید. درصد فروش شما نیز به کارآمدی آن برای خریدار بستگی دارد. در نتیجه، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشکلات واقعی و مهم جامعه هدف خود را شناسایی کنید. برای اینکه مطمئن شوید، مشکلی که انتخاب کرده‌اید واقعی است، میتوانید کارآمدی راه حل آن را در زندگی خود و اطرافیان تان بررسی کنید.

برای درک بهتر این موضوع، به محصول جدید فشرده سازی بسته شرکت juicero توجه کنید. این محصول، یک دستگاه پیشرفته برای نگهداری آبمیوه تازه خانگی بود که به قیمت ۴۰۰ دلار به بازار عرضه شد. اما این ایده با شکست مواجه شد!

علت این شکست واضح است. پیش از ساخت چنین دستگاه پیشرفته ای، ایده پرداز و سازنده باید این سوال را از خود می پرسیدند که آیا این مشکل ارزش حل کردن دارد؟ یا به عبارتی آیا این مسئله آنقدر اهمیت دارد که خریدار را برای پرداخت چنین مبلغی مجاب کند؟

برای اینکه از موفقیت ایده ی محصول جدید خود مطمئن شوید، باید دو نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه باید جامعه هدف محصول خود را شناسایی کنید. سپس باید مطمئن شوید، راهکار شما آنقدر موثر و کارآمد باشد که این افراد حتی در صورتی که ورژن ابتدایی محصول شما نیاز آنها را کاملا برطرف نسازد نیز از آن استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی: تایید پرینترهای سه بعدی توسط طراحان صنعتی

سوالاتی که باید قبل از خلق محصول از خودمان بپرسیم:

  • آیا این مشکل در زندگی من یا اطرافیانم وجود دارد؟
  • آیا بدون استفاده از این محصول قادر به حل این مشکل هستیم؟
  • چند نفر به این موضوع به چشم یک مشکل واقعی نگاه کرده و به آن اهمیت می دهند؟
  • هزینه قابل قبول برای رفع این مشکل از نظر جامعه هدف چقدر است؟
شناسایی مشکلات واقعی.
طراحی و بازطراحی صنعتی محصول

 فناوری پیشرو

گاهی ایده محصول جدید، میتواند به معنای یافتن یک روش یا فناوری جدید برای بهبود راه حل های قدیمی باشد. به خصوص اگر مهندس یا دانشمند هستید، می توانید با تلاش برای یافتن تکنولوژی ها و راه حل های جدید، گام بزرگ و موثری در تولید یا گسترش یک محصول جدید بردارید. این تلاش شما می تواند حتی به تولیدکنندگان و ایده پردازان دیگر نیز در بهبود محصولات خود کمک کند.

عرضه اولین هارد دیسک ها توسط IBM، مثال خوبی برای این استراتژی است. در آن زمان بزرگترین مشکل و نقطه ضعف کامپیوترها، محدودیت آنها در ذخیره اطلاعات بود. این مسئله باعث می شد تنها صنایع محدودی و به خصوصی نسبت به این فناوری جدید علاقه نشان دهند. با اختراع هارد دیسک، کامپیوترها توانستند داده ها را ذخیره کرده و مطابق درخواست کاربر آنها را فراخوانی کنند.

به این ترتیب بزرگترین مانع برای پذیرش عمومی کامپیوترها برطرف شد. این اختراع IBM توانست انقلاب بزرگی را در صنعت و زندگی مردم دنیا به وجود آورد و به عنوان یک فناوری پیشرو، زمینه تولید و پیشرفت ایده‌ها و اختراعات فراوانی را ایجاد کند.

ایده پردازی و طراحی محصول جدید
ایده پردازی و طراحی محصول جدید با فناوری پیشرو

 

پیگیری تاریخ اتمام انحصار اختراعات ثبت شده

معمولاً افرادی که یک فناوری جدید را اختراع می کنند، با ثبت آن، امتیاز استفاده اختصاصی از فناوری خود را به دست می آورند. به این ترتیب، میتوانند برای مدت زمان مشخصی از دستاوردشان در برابر رقبا حفاظت کنند. مدت زمانی که قانون برای امتیاز انحصاری مخترع در استفاده از یک فناوری تعیین می کند، بسته به زمینه و نوع اختراع، متغیر است.

به عنوان مثال، زمان تقریبی این امتیاز برای هر اختراع در حوزه دیجیتال 20 سال است. در حالی که همین زمان برای یک طرح صنعتی کاربردی، ممکن است فقط 15 سال باشد. پس از طی این زمان، این تکنولوژی در اختیار سایر مخترعان و شرکت های تولید کننده نیز قرار می گیرد.

به این ترتیب، محصولات مرتبط با قیمت پایین تر، تعداد بیشتر و تنوع بالاتری در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند. با بررسی داروهای جدید در صنعت داروسازی بهتر متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد. پس از پایان مدت ثبت اختراع یک دارو، شرکت های رقیب نسخه های مختلفی از آن را تولید کرده و با قیمت کمتری به بازار عرضه می کنند.

نمونه دیگر استفاده از این استراتژی را میتوانید در استفاده از فناوری چاپ سه بعدی مشاهده کنید. این فناوری برای ۲۵ سال در اختیار شرکت های محدودی قرار داشت که چاپگر های صنعتی بزرگ را با هزینه بالا تولید می کردند. با اتمام دوره ثبت اختراع این فناوری، زمینه پیدایش محصولات کاربردی تر و ارزان تری همچون استریولیتوگرافی (SLA) و دسکتاپ فراهم شد.

با جستجو در پایگاه های داده مختلف می‌توانید فناوری هایی را که دوره ثبت اختراع شان تمام شده است را پیدا کنید. استفاده از این فناوری ها برای عموم رایگان بوده و ایده های فوق العاده ای را برای تولید یک محصول جدید در اختیار شما قرار می دهند.

استراتژی های دستیابی به ایده محصول جدید موفق
استراتژی های دستیابی به ایده محصول جدید موفق

 

لوازم جانبی محصول

یکی از راه های دیگر برای دستیابی به ایده محصول جدید، آگاهی از سایر محصولات پرفروش و عرضه لوازم جانبی برای بهبود عملکرد آنهاست. هر محصول یا فناوری نوظهوری، نیازهایی را ایجاد می کند که قبلاً وجود نداشته است. با افزایش درخواست برای این محصولات، شرکت های مرتبط نیز این فرصت را پیدا می‌کنند که برای افزایش راندمان و کارایی آنها، لوازم بیشتری را ابداع کرده و در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

به عنوان مثال، می توانید لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم جانبی بیشماری که برای پشتیبانی از محصولات اصلی ساخته شده اند را بررسی کنید. بهترین نمونه این محصولات، لوازم جانبی گوشی های آیفون است. فروش بالای این گوشی قدرتمند شرکت اپل، فرصت های چشمگیری را در اختیار شرکت های سازنده لوازم مرتبطی مانند کیس، شارژر، نگهدارنده و … قرار داده است.

یکی از این شرکت ها، شرکت Anker است. این شرکت در سال 2011 توسط کارمند سابق گوگل استیون لانگ تاسیس شد. هدف Anker عرضه محصولات با کیفیت تر و ارزان‌تر از نمونه مشابه تولید شده توسط برندهای بزرگ و شناخته شده بود. زمانی که استفاده از گوشی‌های هوشمند گسترش یافت، این شرکت نقطه ضعف این گوشی ها، یعنی طول عمر و سرعت شارژ باتری آنها را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آنها تلاش کرد.

علیرغم اینکه سرعت شارژ باتری کماکان رو به بهبودی بود، اما با ساخت فناوری جدید ظرفیت باتری بیشتر شد. ارزش سهام شرکت Anker بیش از 1 میلیارد دلار برآورد شده و در زمینه تولید لوازم جانبی به یک برند معتبر و شناخته شده تبدیل شده است.

این صفحه شاید برای شما جالب باشد: پنج ویدیو برتر پرینتر سه بعدی دسامبر 2022

Formlabs فعالیت خود در زمینه تولید چاپگر سه بعدی را در سال 2013 شروع کرد. این دستگاه با تکنیک چاپ SLA کار میکند. در این روش، رزین مایع به شکل المان های تعریف شده برای چاپگر در آمده و سپس توسط لیزر به فاز جامد تغییر حالت میدهد. محصولات تولید شده با پرینتر های این شرکت، پس از بیرون آمدن از چاپگر، باید با نور UV شسته شده و خشک می شدند. اما تا آن زمان راه حل مناسبی برای این فرآیند وجود نداشت! این شرکت برای بهبود پرینترهای خود در سال 2017، از ایده ساخت محصول جدید Wash and Cure به عنوان لوازم جانبی استفاده کرد.

طراحی و تولید لوازم جانبی محصول
طراحی و تولید لوازم جانبی محصول

محصولات کمکی

یکی از روش های دستیابی به ایده محصول جدید، توسعه و ارتقای محصولات قبلی شماست. چنانچه پیش از این محصولات دیگری را تولید و به بازار عرضه کرده اید، می توانید با بررسی بازخورد ها و نظرات مشتریان خود به ایده های جدیدی دست پیدا کنید. برای کشف این ایده ها می توانید به مشکلات و کمبود هایی که خریداران محصولات قبلی شما به آنها اشاره کرده اند، مراجعه کرده و موردی که بیشترین درخواست را داشته، مد نظر قرار دهید. به این ترتیب، همزمان با کسب رضایت مشتریان، هم کیفیت و سطح کالای قبلی تان را ارتقاء می دهید و هم فروش محصول جدید خود را تضمین می کنید.

طرح پیشنهادی: دانلود رایگان 15 طرح سه بعدی هواپیما

Peak Design در ابتدا در زمینه ساخت لوازم جانبی دوربین فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت پس از عرضه کیف دوربین عکاسی و مورد استقبال قرار گرفتن آن، روی تولید محصولات کمکی برای این تجهیزات تمرکز کرد. Peak Design متوجه شد یکی از مشکلاتی که عکاسان به طور جدی با آن مواجه هستند حفظ امنیت دوربین پس از خارج کردن آن از کیف و در زمان استفاده است. در نتیجه، با ابداع گیره هایی برای دوربین که اتصال آن به بند و تجهیزات ایمنی را آسان می کرد، مشکلات عکاسان در این زمینه را برطرف نموده و وابستگی آنها به محصولات خود را افزایش داد.

توسعه و ارتقای محصولات قبلی.
توسعه و ارتقای محصولات قبلی.

 

نسخه پیشرفته محصولات و فناوری های موجود

استراتژی فوق العاده دیگری که می توانید برای تضمین موفقیت ایده محصول جدید خود به کار ببرید، بهبود محصولات موجود است. خواه استفاده از آنها مشکل باشد و خواه کارایی و عملکردشان به اصلاح نیاز داشته باشد، میتوانید از نیاز بازار به این محصول مطمئن باشید و با بهبود و توسعه آن فروش خود را تضمین کنید.

بهینه سازی طراحی ترموستات، توسط شرکت Nest یکی از بهترین نمونه های این استراتژی است. پیش از آن، طراحی این ابزار از زمان ارائه آن به بازار تغییر چندانی نداشت. Nest کار خود را با عرضه رابط کاربری ترموستات بهبود یافته شروع کرد. اکنون کاربران ترموستات این برند می توانند با استفاده از تلفن خود با Nest ارتباط برقرار کرده و دمای مناسب ساعات مختلف روز را تنظیم کنند.

بهینه سازی محصولات موجود.
بهینه سازی محصولات موجود.

 

ارائه ایده کار راحتی نیست

روش های مختلفی برای دستیابی به ایده ساخت محصول جدید وجود دارد. شما می توانید با توجه به توانایی، تجربه و دانش خود، روشی را که برای شما مناسب تر است، انتخاب کنید. هر کدام از این روش ها که پیش از این توسط برجسته ترین برند های دنیا به کار گرفته شده اند، می توانند برای شروع یک تجارت پرسود مفید باشند.

پیش از تصمیم گیری نهایی درباره محصول جدید، مطمئن شوید اطلاعات کافی درباره نیاز بازار و جامعه هدف خود را به دست آورده اید. مطرح کردن سوالات مناسب و یافتن پاسخ دقیق آنها ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش داده و احتمال موفقیت تان را افزایش میدهد.

برای تکمیل تحقیقات خود و آشنایی با نحوه دستیابی به ایده محصول جدید، روند موفقیت شرکت ها و برندهای شناخته شده را مطالعه کنید. زمانی که ایده محصول جدید مناسب خود را پیدا کردید، برای برداشتن گام بعدی آماده شوید و سند الزامات محصول (PRD) خود را ایجاد کنید. این سند به طراحان و توسعه دهندگان تیم شما کمک می‌کند تا درک صحیح و کاملی از محصول مورد نظرتان داشته باشند.

شرکت صنعت سامه (3dRD) بزرگترین و تخصصی ترین تولید کننده پرینترهای سه بعدی در ایران “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید