BMW خطوط تولید کاملاً خودکار با پرینت سه بعدی برای قطعات خودرو ایجاد می کند
در سال 2021، 12 شرکت و موسسه تحقیقاتی که در تقاطع صنایع خودروسازی و پرینت سه بعدی (افزودنی) آلمان (AM) فعالیتیکردند، یک کنسرسیوم به نام IDAM را برای تکمیل پروژهای تشکیل دادند. هدف این پروژه، که توسط گروه BMW رهبری میشود و توسطزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان (BMBF) حمایت میشود، تحول در چاپ سه بعدی فلزی در تولید استاندارد خودروها بود.
بی ام و در روز سه شنبه ۲۴ می اعلام کرد که این پروژه باوفقیت اجرا شده است. برای دستیابی به این موفقیت، دو خطولید خودرو کاملاً خودکار و قابلیت پرینت سه بعدی ایجاد شدهاند که در حال حاضر آماده بهرهبرداری هستند: یکی در پردیس BMW Group در Oberschleheim، در حومه مونیخ دیگری در کارخانه بخش متالورژی GKN درن، سوئیس که متعلق بهرکت چندملیتی قطعات خودرو و هوافضا GKN Ltd. است.
![خط تولید سریع BMW که با پرینتر سه بعدی تشکیل شده است](https://3drd.ir/wp-content/uploads/img_2216.jpg)
آغاز سری سازی BMW با پرینتر سه بعدی
رهبر کنسرسیوم و مدیر پروژه گروه BMW برای IDAM، فلیکس هکل، در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت:
“از روز اول پروژه، میتوانید روحیه تیمی را در میان شرکا احساس کنید. یادگیری از یکدیگر، توسعه راهحلهایوآورانه با هم بهترین استفاده از نقاط قوت فردی هر یک از شرکا – این موارد کلیدی برای صنعتیسازی موفقیتآمیز و دیجیتالی کردن پرینت سه بعدی بود.
کنسرسیوم IDAM با استفاده از سیستمهای متشکل از پلتفرمهای همجوشیستر پودر لیزری (LPBF) همراه با هوش مصنوعی و روباتیک که توسعه داده است، میتواند 50,000 قطعه سری در سال و همچنین 10,000 قطعه جدید و جداگانه را چاپ کند. پردیس BMW در Oberschleißheim که در سال 2020 افتتاح شد، دارای 50 چاپگر سه بعدی برای فلز و پلاستیک است.علاوه بر سرمایه گذاری در نواع استارتآپهای پرینت سه بعدی، از جمله Desktop Metal و Xometry، این شرکت همچنین از ماشینهای HP MultiJet Fusion (MJF) و EOS در میان برندهای دیگر استفاده میکند.
![سری سازی قطعات BMW با پرینتر سه بعدی](https://3drd.ir/wp-content/uploads/img_2220.jpg)
مقیاس بندی
بامو در حدود 30 سال است که از پرینت سه بعدی در خطوط تولید خود استفاده میکند. قبل از اعلام پردیس AM در سال 2019 با هزینه 15 تریلیون یورو، این شرکت قبلاً 1,000,000 قطعه پرینت سه بعدی تولید کرده بود. با توجه به اینکه چاپ سه بعدی در صنعت خودرو به طور عالی در حال حرکت به سمت تولید سری است، کنسرسیوم IDAM در لبه برش اتوماسیون در ساخت خودرو قرار دارد.
بامو به عنوان یک شرکت پیشرو در این تغییرات مهم صنعتی، آماده است تا به برآورده کردن انتظارات مالی خود در میان نگرانیهای رکود اقتصادی و خرابیهای زنجیره تامین ادامه دهد.
به گفته بی ام و، این شرکت هروز “7,000 کانتینر با مجموع 31 میلیون قطعه” ارسال میکند. بنابراین، از این نظر، تعداد 60,000 قطعه چاپ شده در محدوده کل عملیات BMW به نظر زیادی نمیرسد. اما از منظر بخش پرینت سه بعدی، پروژه IDAM نشان میدهد که “مقیاسبندی”، هدف اصلی این صنعت جدید است، و نشانی میدهد که این مقیاس واقعاً چگونه خواهد بود.
احتمالاً در آینده نزدیک، بیشتر شرکتهای خودروسازی قطعات جدید را به صورت چاپ سه بعدی برای بیشتر مدلها تولید خواهند کرد. احتمالاً در طی پنج تا ده سال آینده، بی ام و میتواند در هر 15 کشوری که فعالیت میکند، یک پردیس AM ایجاد کند. این موضوع میتواند منجر به افزایش تعداد بحرانی قطعات شود. تولید قطعات سری با پرینتر سه بعدی زمان تولید را طولانی میکند و همچنین زنجیره تامین را غیر قابل اعتماد می سازد.
انعکاس
بنابراین، موفقیت این پروژه به طور واقعانه میتواند به معنای صدها سفارش ماشین در یک دهه آینده تنها از طریق BMW باشد، بدون اشاره به هزینه قراردادهای خدمات، نرمافزار و مواد. علاوه بر این، با فرض موفقیت پروژه، احتمالاً تاثیر مثبت بیشتری در بخش AM خواهد داشت، به عنوان الگویی برای سایر خودروسازان. این منعکس کننده پیشبینیهای SmarTech Analysis است که در گزارش جدیدترین خدمات دادهبازار خود تعیین کرده است که چاپ سهبعدی در صنعت خودرو با نرخ رشد 19.1 درصدز سال 2021 تا 2030 رشد خواهد کرد. همه اینها نشان میدهد که صنعت چقدر وابسته خواهد بود و نقش در زنجیره تامین خودرو در طولانی مدت چقدر موفق خواهد بود.
![تصویر با حسن نیت از SmarTech Analysis.](https://3drd.ir/wp-content/uploads/ADG-CAGR-by-Industry.png)
منبع تصاویر: BMW Press
منبع خبر: 3dprint.com
3dRD
شرکت صنعت سامه با نام تجاری 3dRD بزرگترین و تخصصی ترین تولیدکننده پرینترهای سه بعدی در ایران