تسلا برای «اختراعات جدید در خودروسازی» به پرینت سه بعدی روی می آورد
با افزایش نگرانی ها در مورد محیط زیست، بازار خودروهای الکتریکی نیز افزایش یافته است. اغلب به دلیل عدم نیاز به بنزین برای عملکرد، دوستدار محیط زیست هستند، در سال 2023 اکثر خودروسازان مدل های خود را برای ارائه به مشتریان دارند. با این حال، تسلا که توسط ایلان ماسک اداره می شود، همچنان در این زمینه پیشتاز است. اکنون به نظر می رسد که این شرکت امیدوار است حتی بیشتر از رقبای خود فاصله بگیرد. بر اساس گزارشی در رویترز، تسلا در حال بررسی روی آوردن به چاپ سه بعدی شنی برای کاهش بیشتر هزینه ها هنگام ساخت وسایل نقلیه الکتریکی است و فرآیندهای انقلابی خود را تحسین می کند.
پرینترهای سه بعدی در بسیاری از اشکال مختلف در بخش خودرو استفاده شده اند . اما اغلب وقتی درباره آن بحث می کنیم، روی فرآیندهای مستقیم تری متمرکز می شود. به عنوان مثال استفاده از چاپ سه بعدی FDM برای نمونه های اولیه یا قطعات مصرفی نهایی، مانند مورد در فورد . طبق اطلاعات ما، این یکی از اولین بارهایی خواهد بود که یک سازنده خودرو آمریکایی به دنبال استفاده از AM برای این فرآیند غیرمستقیم با استفاده از چاپ سه بعدی شنی برای ایجاد قالبها قبل از روی آوردن به روشهای دیگر برای ایجاد قطعه واقعی است.
تسلا چاپ سه بعدی شنی را پذیرفته است
همانطور که گفته شد، به نظر می رسد که از تکنولوژی های پرینت سه بعدی برای کل فرآیند ساخت خودرو استفاده نخواهد شد. در عوض، تسلا قصد دارد از آن برای تکمیل فرآیند پیشگام خود استفاده کند که در آن پرسهای بزرگ ساختارهای جلو و عقب را در یک فرآیند “گیگاکستینگ” شکل میدهند. این در حال حاضر به شرکت کمک کرده است تا هزینه های تولید را کاهش دهد و آن را از رقبا پیشی بگیرد. این آخرین نوآوری به آنها کمک می کند تا شکاف را حتی بیشتر کنند.
به طور خاص، تسلا به دنبال استفاده از ماسه بایندر جت، به منظور ساخت قالبهای غولپیکر است که شرکت را قادر میسازد تا تقریباً تمام قسمتهای زیرین خودروهای الکتریکی را بهجای 400 قطعه معمولیتر، در یک تکه ریختهگری کند. همانطور که می دانید، جت بایندر شن و ماسه اغلب برای ایجاد قالب ها و قالب های بسیار ارزان تر و پیچیده تر مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، یکی از کاربردهای اصلی به عنوان مکمل برای قالب گیری تزریقی فلز بوده است. علاوه بر این، راه حل هایی وجود دارد که امکان ساخت قطعات بسیار بزرگ را فراهم می کند که یکی دیگر از مزایای ایجاد یک قالب یک تکه است.
هزینه نیز دلیلی است که تسلا ممکن است این روش را برای ساخت خودروهای خود دنبال کند. اگرچه هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این موضوع وجود ندارد، اما در گزارش رویترز، دو منبع ادعا کردند که طراحی و تکنیکهای جدید ساخت میتواند توسعه خودرو را از ابتدا تا پایان تنها به 18 تا 24 ماه برساند. این کاهش قابل توجهی در مقایسه با سایر خودروسازان خواهد بود.
مزیت چاپ سه بعدی ماسه ای برای تسلا
استفاده از چاپ سه بعدی ماسه ای برای ایجاد قالب به تسلا این امکان را می دهد که بر این واقعیت غلبه کند که ریخته گری سازه های بزرگتر اغلب بسیار گران است. در واقع، به همین دلیل است که قبلاً این کار انجام نشده است. اما با استفاده از ماسه بایندر جت، تسلا به آنها اجازه می دهد تا هزینه تخمینی حدود 4 میلیون دلار را به تنها 3 درصد آن را با ریخته گری شن کاهش دهند. علاوه بر این، چرخه اعتبارسنجی طراحی با ریختهگری شن و ماسه در مقایسه با نمونههای اولیه قالب فلزی زمان کمتری میبرد. همانطور که گفته شد، همچنین نیاز است که تسلا یک آلیاژ آلومینیوم سفارشی ایجاد کند، زیرا به نظر میرسد آلیاژهای فعلی تسلا با قالبهای شنی واکنش ضعیفی نشان میدهند و باعث میشود آنها معیارهای ایمنی خاصی را رعایت نکنند.
همچنین لازم به ذکر است که به نظر می رسد هنوز تایید نشده است. و حتی منابع رویترز خاطرنشان کردند که این تنها یکی از روشهای ساخت احتمالی است که در نظر گرفته شده است. با این حال، استفاده از شن و ماسه بایندر جت در تسلا یک پیشرفت هیجان انگیز در ساخت خودرو، به ویژه برای وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود. همچنین می تواند در آینده نزدیک مزایای مشخصی برای مصرف کنندگان داشته باشد. علاوه بر این، به نظر می رسد که این بحث ها بخشی از یک هدف گسترده تر برای رونمایی از یک مدل تسلا با قیمت تنها 25000 دلار در سال های آینده باشد.
این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید: 10 خودروی نوآورانه ساخته شده با پرینتر سه بعدی
شرکت صنعت سامه با نام تجاری 3dRD بزرگترین و تخصصی ترین تولیدکننده پرینترهای سه بعدی در ایران
آخرین خبرها: